2017. április 23., vasárnap

Sabaa Tahir: Szunnyadó parázs (Szunnyadó parázs 1.)

Laia rabszolgalány az írástudók népéből. Elias katonanövendék a harcosok közül. Egyikük sem szabad: mindketten a birodalom könyörtelen rendjének rabjai.

Kedvenc idézetek:
„A hold sápadt körvonala múlt ködébe vesző árnyként ül fölöttem.”
„Az építmény, amely felé tartunk, úgy ül a déli sziklák peremén, mint egy fekete varangy. … A szirtek alatt a homokdűnék élettelen és könyörtelen tengere terjeszkedik vég nélkül. A dűnéken messze túl a Serrai-hegyvidék kéklő fogai marnak a horizontba.”
„Miután a szüleim Maminál és Papánál hagytak minket, hetekig nem tudtam legyűrni az idegességemet. Meg kellett szoknom, hogy olyan emberekkel élek, akik tényleg szeretik egymást.”
„– Kétféle bűntudat van – mondom csendesen. – Az, amely teher, és az, amely célt ad az életednek. Hagyd, hogy a bűntudatod hajtson. Hagyd, hogy mindig emlékeztessen, ki akarsz lenni. Húzz egy határt, és soha többet ne lépd át. Van lelked. Talán megsérült, de ott van. Ne hagyd, hogy elvegyék tőled, Elias.”

Kedvenc karakterek: Izzi, Elias és Helene „udvartartása”, nagyon bírtam a bandázásaikat. Most a főszereplők valahogy nem lettek kedvencek.
Borító: Szerintem gyönyörű! Olvasás után értelmet is nyert, mert a történet helyszíne van rajta, közelebbről vizsgálva két főhősünk is feltűnik rajta.
Végkifejlet: Én úgy érzem, hogy ez így kerek egész, mindenesetre előre vetíti a folytatást, az egyik szál tovább megy, de nem fontos esemény kellős közepén, vagy épp előtte lett vége.
Moly.hu, Kiadó: Carthapilus, 2016, 446 oldal
Elég régóta ácsingóztam a kötet után, kb. azóta, hogy külföldön megjelent. Egyből beleszerettem a borítóba, és bár hallottam pozitív és negatív visszhangot is könyvről, ez nem szegte kedvem. Mikor megtudtam, hogy megjelenik, nagyon megörültem, már kifogytam az éves keretemből, amiket könyvre szántam, így csak idén tudtam megvásárolni. A kötet szerintem egyáltalán nem kapott akkora felhajtást és marketinget, mint egy friss megjelenéstől várná az ember, így szerintem sokan nem is ismerik ezt a történetet vagy nem tudják, hogy kiadták magyarul.
A történet arról szól, hogy Laia ki akarja szabadítani a bátyját, akit azután hurcoltak el, hogy éjszaka rajtaütést hajtottak náluk végbe. Bátyját árulással vádolták meg. Segítségért fordul az Ellenálláshoz, és semmitől sem riad vissza, hogy segíthessen Darinon. Rabszolgának álcázva magát becsempészik a birodalom elit harcosait képző iskolába, hogy a Parancsnok személyes rabszolgája legyen. Itt sok mindenen megy keresztül, mind testileg mind lelkileg. A másik szereplőnk Elias, ő egy harcos ebben az iskolában, aki meg akar szökni, miután Maszkká avatják, abban reménykedve, hogy akkor elég ideje lesz elmenekülni, mert senki nem gondolná, hogy meglépett. Ám az egyik augur, egyike a hallhatatlan lényeknek, akik látják az eljövendőt, választás elé állítja. Vagy marad, és szembenéz a sorsával, és testileg és lelkileg is szabad lehet, vagy elmenekül, de akkor azzá válik, amit mindig is gyűlölt, erőszakos, gyilkos, lelketlen emberré. Ezután kezdődik az ő kálváriája. Két szereplő sorsa később egybefonódik. Túlélik-e a rájuk váró nehézségeket vagy elbuknak? A regény végére kiderül!
Bár a fülszöveg azt írja, hogy Laia és Elias hamar rájön, hogy sorsuk szálai összefonódtak, azért ezzel ellent kell, hogy mondjak. Le akartam írni, hogy én hol láttam ezt bekövetkezni, de inkább rátok hagyom a felfedezését. A lényeg, hogy nem az elején. A könyv három részből épül fel, ezen belül pedig fejezetekre van bontva. Két szemszög váltakozik a regényben, hol Laia, hol Elias a főszereplő, de a történések alakulásából, a helyszínekből és az utalásokból nekem mindig egyértelmű volt, hogy kivel tartunk éppen, egyáltalán nem volt zavaró. Kifejezetten tetszett, hogy a római korban játszódó történetnek, római számokkal vannak jelölve a fejezetei.
A történeten érződik, hogy ez egy bevezető kötet, viszont én nem éreztem sem unalmasnak, sem vontatottnak az elején. Elég könnyen lehetett vele haladni, mert az események sodortak magukkal. A könyv háromnegyedénél viszont kissé elvesztettem az érdeklődésemet. Annyi felesleges csavar és galiba volt beleépítve, hogy már nem voltam rá kíváncsi, nem vitték előbbre a történetet, és nem is adtak hozzá. A vége viszont már újra érdekes és izgalmas volt.
Amik miatt kifejezetten tetszettek, azok az apróságok voltak. Az írástudóknak egyszerű neveik voltak, nem is használtak vezetéknevet, a harcosoknak pedig ilyen fellengős, cirkalmas neveik voltak, ezzel is mutatva felsőbbrendűségüket. Az elején, mielőtt elhurcolják Laia bátyját, a katonák összetörik a lekvárt, amit a mamájával főztek aznap, ami így sem lett túl sok, és Laianak ilyen gondolat támadt: „A kereskedő végül semmit sem kap.” Kést szegeznek a mamájára, és még akkor is azon aggódik, hogy nem kapnak pénzt a lekvárért! Mintha fel sem fogná, hogy az életük egy hajszálon múlik. Szerintem nem is fogta fel. Elias megkérdezi az egyik hallhatatlan lényt, hogy hogyan bízhatna benne, ha nem magyaráz el semmit. Azt várja el tőle, hogy ismeretlenül is bízzon benne. Ez sok történetben le van írva, hogy „Bízz bennem”, és a másik megteszi, nem kérdőjel meg semmit, itt viszont igen. Amit még ide ki szeretnék emelni az az Elias, mikor elmegy a Holdfesztiválra, nomádnak álcázza magát, de mégsem tudja levedleni harcos énjét, menekülési utakat számol, lehetséges fegyvereket, és a zenét játszó dobokat fordítja le magának hiába, mivel nincs értelme, ez csak zene! Az iskolában minden dobszó jelentéssel bír. Nagyon tetszett, hogy ilyen apróságok ki vannak emelve, mert életszagúbbá teszi az egész történetet.
Amiről mindenképpen szót kell ejteni az a szerelmi része a történetnek. Azt tudni kell rólam, hogy eléggé ellene vagyok a szerelmi háromszögeknek, ez az egyik olyan klisé, amivel leginkább ki lehet kergetni a világból, mert sokszor teljesen feleslegesnek érzem. Ebben a történetben viszont nem tudott zavarni! Én vagyok rajta leginkább meglepődve! Nem is tudom, hogy háromszögnek nevezzem-e. Nem volt benne az, hogy „jajj, nem tudom, kit válasszak, ő szőke, ő meg barna, az egyik kék szemű, a másik meg barna, jajj, olyan nehéz döntés!”, hanem értelem volt mögötte. Nem is igazán volt vívódás. Nah ezt igazából el kell olvasni, hogy megértsd vagy kifejthetném, de akkor elveszik a varázsa és durván spoileres lenne. A szerelmi rész tekintetében csak az zavart, hogy az egyik kivételével az összes ilyen instant volt. Nem hagytak időt kialakulni, hanem ahogy ránézett, már libabőrös lett, vagy épp az illatától indult be, ezt kissé jobban kidolgoztam volna, mondjuk annak az egy negyed résznek a rovására, amit korábban már említettem, az ki ez meg kibővítve, aztán már rendben is lennénk.
Az is zavaró volt számomra, hogy írástudóknak nevezik Laiaékat, és azt feltételezik róluk, hogy nem tudnak olvasni. A számokat tudják leírni, és értelmezni, elvileg a betűket nem, mert aki tud olvasni, az bűnt követ el és arra halál vár, és arra is, aki olvasni tanítja őket. Nekem az, hogy írás, magával hozza az olvasást is. Akkor miért nem hívják őket inkább számolástudónak, vagy valami hasonlónak? Ez az elején engem nagyon megzavart, főleg, hogy ő tudott olvasni.
Valahogy egyik főszereplő sem lopta be magát a szívembe, egyikükről sem tudnám azt mondani, hogy nah igen, ő aztán nagy kedvenc lett. Sokkal szimpatikusabbak voltak a mellékszereplők. Viszont mindkét karakter hatalmasat fejlődik a végére, szerintem a következő kötetben már sokkal inkább pozitívumként tudok rájuk gondolni, mint most. Laia az elején annyira kevés önbizalommal rendelkezik, rengeteg benne az önvád és a reménytelenség, (de még így sem az idegesítő fajtából való,) ám túllendül ezen, és nagyon bátran viselkedik. Elias pedig végig csak önmagára tud gondolni, hogy ő hogy lehet szabad, és hogy tud kitörni a kegyetlenségből, ám a végére sikerül ezen valamelyest változtatni.
Összességében tetszett a regény, kíváncsi leszek a folytatásra, főleg, hogy annak is baromi szép a borítója! Amennyiben főszereplőink megmaradnak a fejlődés útján és a szerelmi részeket nem bonyolítják tovább, biztosan élvezni fogom. Bár sajnos lehetséges, hogy a kiadóval van valami a háttérben, a Facebook oldaluk már nem elérhető, remélem, hogy ez csak valami technikai bibi lesz, mert mindenképpen szeretném a következő részt is emellett tudni. Ha esetleg tudtok valamit erről, szóljatok, mert nagyon érdekel!
Nálam ez a könyv 4/5.



forrás:
Teluman pengék

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése