2018. március 29., csütörtök

Chris Colfer: A Kívánságvarázslat (Mesék Földjén 1.)

Amikor az ikrek megkapják nagymamájuk féltve őrzött mesekönyvét, még nem sejtik, hogy hamarosan egy minden képzeletüket felülmúló világba lépnek majd be: a Mesék Földjére, ahol a gyerekkori történeteik mesefigurái életre kelnek.

Kedvenc idézetek:
„– Olyan helyen van, ahová az emberek azokat a dolgokat viszik, amiket nem akarnak többé látni – válaszolta a szellem.
– Lehúzta a vécén? – értetlenkedett Conner.”
„A világ mindig a kényelmes megoldásokat választja a valóság helyett – felelte a Gonosz Királynő. – Egyszerűbb gyűlölni, hibáztatni és félni, mint megérteni. Senki nem kíváncsi az igazságra, őket csak a szórakozás érdekli.”
„– Egyébként hogyhogy egy halott lány keltette fel az érdeklődését?”
„– Már száz éve nem volt részem akkora izgalomban! És a végén minden csodálatosan alakult. Jankó és az édesanyja meggazdagodtak, én többé már nem voltam rabszolga, és a Bo Peep család szerint az óriásból lett a legjobb komposzt, amit valaha használtak!
– Ez elég morbid – jegyezte meg Conner alig hallhatóan.”
Kedvenc karakterek: Alex, Conner, Breki, Aranyfürt
Borító: Cuki, akárcsak a történet.
Végkifejlet: Eléggé kiszámítható, de ha nem így történt volna, az lett volna a nagyobb gond.
Sorozat részei: A Kívánságvarázs, A Gonosz Tündér visszatér, A Grimm Warning, Beyond the Kingdoms, An Author’s Obyssey, Worlds Collide
Moly.hu, Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó, 2015, 410 oldal, Eredeti cím: The Wishing Spell (2012)
Történetem a könyvvel már nem is emlékszem, hogy hol kezdődött. Most azért került képbe, mert felkerült az ifjúságis kihívás polcomra, a kihívás gazda pedig kiválasztotta nekem még februárra. Kicsit megcsúsztam vele. Kivettem a könyvtárból, aztán oda vissza kellett vinnem, aztán kivettem egy másik könyvtárból. Aztán nekiálltam, és magával ragadott. Sokáig tartott, míg a végére értem, de ez egyáltalán nem a könyv hibája. Kicsit megváltozott az élethelyzetem, ami miatt kevesebb időm lett olvasni. Ezt sínylette meg szegény.
A történet központjában egy ikerpár áll, Alex és Conner. Két teljesen különböző személyiség, a lány tanulós, a fiú elalvós. Elég sok mindenen mentek keresztül az elmúlt év alatt, a család anyagi helyzete nem valami jó, édesanyjuk rengeteget dolgozik, így nem sokat van velük. Nagymamájuk meglepi őket születésnapjuk alkalmából egy mesekönyvvel, a Mesék Földjén című könyvvel, ami megváltoztatja az életüket, ugyanis belecsöppennek a mesék világába. Itt rengeteg kalandot élnek át, életveszélyes helyzetekbe keverednek. Vajon megtalálják a hazautat?
Az író, Chris Colfer
Már olvastam egy ideje a könyvet, mikor hátralapoztam, mert kerestem a térképet. (Ami egyébként a könyv elején megtalálható!) Szóval, hátralapoztam, van benne egyébként tartalomjegyzék is, de most nem is erről szeretnék beszélni. A végén van egy pár mondat az íróról. Lehet, hogy ez csak nekem új info, de az író a Glee sorozat sztárja! Ráadásul nagyon fiatal. Számomra ez nagy meglepetés volt, mert régen néztem a sorozatot, de borzalmas a névmemóriám, nem kötöttem össze őket addig. Nem elég, hogy egy nagyon sikeres sorozatban szerepelt, de írt még egy több részes, külföldön elég sikeres könyvsorozatot is. Tök jó!
Nagyon jól szórakoztam a könyv olvasása alatt a hibái ellenére is. Stílusát tekintve nagyon jó ifjúsági regény. Mondanivalóját tekintve szintén nagyon jó ifjúsági regény. Kissé klisés és kiszámítható, de roppant jó a humora és olvasmányos. Volt egy rész, ahol a bányában bepattantak egy kocsiba, és ki nem találnátok, mik történtek az utazás során. De az a jó, hogy nem zavartak a klisék! Gyerekeknek írták, és nekik ezek még újdonságok, és izgalmasak! Kedves és bájos, de mégis elgondolkodtató. Pontosan azokat a problémás dolgokra világít rá a régi kor meséivel kapcsolatban, amik nekem is eszembe jutottak. Mint például Csipkerózsika férje miért épp egy tetszhalott lányt csókolt meg.
A sorozat borítói
A karaktereket tekintve rengeteg szereplővel ismerkedünk meg, a különböző klasszikus mesék hősei folytatják életüket, a „Boldogan éltek, míg meg nem haltak” részt láthatjuk. Nem mindenki olyan boldog, mint vártuk. Két főszereplőnk pedig baromi kitartó, okos, bátor. Meg nagyon hitelesek. Egy ideig Alex racionális énje felmondja a szolgálatot, mert gyerekkori álmába csöppen. Ki ne akarná megnézni közelebbről a mézeskalács házat, mikor ismeri a veszélyt?
Kisgyerekként nagyon szerettem a meséket. Sokkal jobban kedveltem az eredeti féle A kis hableányt, mint a Disney félét. Felnőttként nagyon sokáig kerestem, hogy melyik verziót is szerettem annyira, aztán megtaláltam, egy japán feldolgozás volt, imádtam! De ez nem jelenti azt, hogy az új feldolgozások rosszak lennének. Az író is megemlíti, hogy a mai adaptációk már nem teljesen az eredeti mesét tükrözik. Ám én ezzel ellentétben:
„A tündérmesék „adaptációi” általában mentesek mindattól az erkölcsi tartástól és tanulságtól, amik az eredeti történeteket jellemzik.” 21-22. oldal
Úgy gondolom, hogy az adaptációk inkább gyerekbarát verzióban tárják a fiatalok elé a meséket. Nem hiszem, hogy a modern kori feldolgozásokban már ne lenne erkölcsi tanítás. Amúgy meg az eredeti mesék sokszor nagyon morbidok. Olvastátok már az eredeti Csipkerózsika történetet? Inkább mondanám horrornak, mint mesének!
Francia borítók
Van még egy rész, amit kiemelnék a sorok közül:
„– Bár talán egy kicsit túlagyaltad – folytatta Alex. – Én is folyton ezt csinálom. Néha, amikor olvasok egy történetet, úgy értelmezem, ahogy én szeretném, és nem úgy, ahogy az író szerette volna. Mindez csak gyakorlás kérdése.” 57. oldal
Hát nem ez lenne az olvasás lényege? Ez egyáltalán nem probléma! Hogy utáltuk az iskolában a kérdést, hogy „mire gondolhatott a költő?” Nem pont az lenne a kérdés inkább, hogy mit hozott ki belőlem? Az a szép az irodalomban, ha a mű saját gondolatokat ébreszt, ha gondolkodni kezdesz tőle. Ezt kéne támogatni, nem csírájában elfojtani.
Összességében 9-10 éves gyerekeknek nagyon tudom ajánlani! Sajnálom, hogy egyelőre még nem jött ki magyarul a harmadik rész. A második részt tavaly hozta el nekünk a kiadó, talán esély van a folytatásra a közeljövőben! A vége számomra nem okozott meglepetést, de úgy vélem, hogy a fiatalabb korosztálynak tartogathat meglepetéseket. Annak ellenére, hogy nem az én korosztályomnak szól, nagyon élveztem a regényt!
Nálam ez a könyv 4,5/5.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése